THE
 CAMBODIA
 SITE
 

   

   

ENGLISH   

 
 
 HOME
 -- Algemeen
 -- Visa
 -- Geld
 -- Vaccinaties
 -- Eten en Drinken
 -- Klimaat
 -- Kleding
 -- Kaart van Cambodja
 -- Provincies van Cambodja
 -- Afstandstabel
 -- de Koning
 -- de Bevolking
 -- de Bergstammen
 -- Economie
 -- Boeddhisme
 -- Naga's
 -- Nederlandse Ambassade
 -- Belgische Ambassade
 -- Rode Khmer
 -- Politiek
 -- Pol Pot
 -- Graf van Pol Pot
 
 HOME
 Phnom Penh
 Angkor Wat
 Siem Reap
 Sihanoukville
 Battambang
 De Eilanden
 Tonlé Sap Meer
 Banteay Meanchey
 Kampong Cham
 Kampong Chhnang
 Kampong Thom
 Kampong Speu
 Kampot & Kep
 Kandal
 Koh Kong
 Kratie
 Mondulkiri
 Oddar Meanchey
 Pailin
 Pursat
 Preah Vihear
 Prey Veng
 Ratanakiri
 Stung Treng
 Svay Rieng
 Takeo
 Nationale Parken
 Reizen IN Cambodja
 Feesten in Cambodja
 Cambodjaanse Keuken
 Links
 Parkeren Schiphol
 Contact
 Privacy Beleid
 

 

 


 

Het Boeddhisme

Een boeddistische tempel bij Siem Reap
Een mooi beeld in een tempel bij Siem Reap

Het hindoeïsme en het boeddhisme bestaan in Cambodja al zo’n tweeduizend jaar zonder veel problemen naast elkaar. De eerste tien eeuwen overheerste het mahayana-boeddhisme, vanaf de 10e eeuw trad het hinayana-boeddhisme sterk op de voorgrond en is nu de staatsgodsdienst. Het hinayana-boeddhisme kwam via Sri Lanka Cambodja binnen en wordt de zuidelijke school genoemd.
Gedurende het bewind van de Rode Khmer is geprobeerd om alles wat met godsdienst te maken had uit te roeien; na het verdrijven van de Rode Khmer bloeide het boeddhisme weer op en is nu weer een belangrijke drijfveer in het Cambodjaanse samenleving.
Het religieuze leven van de Cambodjanen staat in het teken van de ‘triratna’, de ‘drie edelstenen’: Boeddha, ‘dhamma’ (de leer van Boeddha) en ‘sangha’ (de monniken). Het hinayana-boeddhisme in Cambodja is verweven met animisme en voorouderverering.


Boeddhisme algemeen

Het boeddhisme is in de 6e eeuw v.Chr. in India ontstaan. De grondlegger was Siddharta Gautama (560-480 v.Chr.). In Thailand houdt men onze jaartelling aan, maar ook de boeddhistische telling wordt wel gebruikt. Hoewel niet precies bekend is wanneer Boeddha werd geboren, houdt men als geboortejaar 543 voor Christus aan. Het jaar 2004 is 2546 in de boeddhistische jaartelling.

Kern van de leer van Boeddha zijn de vier edele waarheden:

1.   Het leven is lijden.
2.   De oorzaak van dit lijden is de begeerte en het hechten aan het leven. Daardoor zit de mens gevangen in een heilloze kringloop van geboorte, sterfte en wedergeboorte.
3.   Door de begeerte los te laten en zich te onthechten kan de mens het lijden opheffen.
4.   Het achtvoudige pad (juist inzicht, leven, streven, mediteren, denken, doel, woord en daad) is de enige uitweg uit de heilloze kringloop van reïncarnatie en leidt naar nirvana, de toestand van gelukzaligheid.

Door zicht te houden aan enkele grondbeginselen kan de mens zijn lot of ‘karma’ beïnvloeden. De Vijf Geboden zijn: niet doden, stelen, overspel plegen, liegen en alcohol, tabak of drugs gebruiken.
Het boeddhisme is eigenlijk geen godsdienst, maar een filosofisch stelsel en een levenshouding. Er zijn geen goden. Het boeddhisme kent wel monniken, maar weer geen kerkelijke organisatie.
De koning is traditioneel de beschermer van alle godsdiensten.

Na de dood van Boeddha viel de religie uiteen in twee richtingen: het mahayana-boeddhisme en het hinayana-boeddhisme.
Het mahayana-boeddhisme gaat uit van de universele verlossing van alle levende wezens en wordt daarom het ‘grote voertuig’ genoemd. Deze stroming kent ‘bodhisattwa’s’, stervelingen die de verlichting al hebben bereikt, maar op aarde blijven om de mensen de juiste weg te wijzen. Het mahayana-boeddhisme heeft zich onder andere verspreid over China, Nepal, Japan, Korea en Vietnam.
Het hinayana- of theravada-boeddhisme staat ook bekend als ‘School van de Ouderen’ en komt vooral voor in Cambodja, Sri Lanka, Myanmar, Thailand, Indonesië, Maleisië en Zuid-India. Deze richting binnen het boeddhisme beperkt zich tot de individuele verlossing van de mens, zonder tussenkomst van anderen, en heet daarom het ‘kleine voertuig’. Wie zelfstandig de verlichting bereikt, wordt ‘arhat’. Deze status is echter alleen voorbehouden aan de monniken. Leken kunnen tijdens hun leven op aarde hoogstens iets toevoegen aan hun karma en herboren worden in een hogere positie. Men kan zijn karma verhogen door het doen van goede werken, zoals het geven van aalmoezen aan monniken en donaties aan tempels. Het onbaatzuchtig geven of ‘dana’ is dan ook de belangrijkste vorm van deugdzaamheid die leidt tot een goed karma.

 

 

Uit een reisverslag:

"In Angkor Wat ontmoetten we een jonge boeddhistische monnik die ons van alles uitlegde over het Boedhisme en ons vervolgens uitnodigde om 's middags met hem en zijn mede-monniken te chanten. Haha jaaa, je raadt het al.
Daar zit je dan om 5 uur 's middags in Cambodja met 15 monniken om je heen die in trance zitten te chanten. Speciale ervaring kan ik je vertellen".

(De liturgische chanten worden gezongen door monniken, vooral in koren met keelklanken, en kunnen gewijd zijn aan meditatie, maar ook aan ceremonies)