Bayon Tempel
"De Bayon-tempel lijkt vanuit de verte niets meer dan een hele grote verzameling stenen. Als we echter dichterbij komen, krijgt de tempel steeds meer vorm en zien we schitterende reliëfs op de muren die om het complex zijn gebouwd.
De afgebeelde Cambodjanen zijn te herkennen aan de lange oorlellen. De gidsen wijzen op details van de reliëfs en zo worden we geattendeerd op voorstellingen uit het dagelijkse leven. We zien de koning tijdens zijn veldtochten, markt- en jachttaferelen, weddenschappen, varkens in kookpotten, het leven aan de rivier en zelfs een bevalling."

De Bayon-tempel ligt in het hart van Angkor Thom. Deze tempel werd speciaal voor Jayavarman VII gebouwd in 1181 en is een Angoriaanse tempel. Jayavarman VII staat
bekend voor de bouw van vele tempels, maar dit was zijn staatstempel. De Bayon is de meest centraal gelegen tempel van de oude Angkoriaanse hoofdstad Angkor Thom.
Hij is vooral bekend door zijn 54 torens die elk vier gezichten afbeelden.
De bouwstijl is een mengsel van boeddhisme en hindoeïsme, in de tempel zijn afbeeldingen van beide godsdiensten te vinden. De tempel is gewijd aan het Boeddhisme.
In tegenstelling tot de meeste heiligdommen in Angkor is de Bayon rond. Opmerkelijk is ook dat hij niet door een muur wordt omringd, maar door open zuilengangen. Door restauratie
zijn bijna 40 torens weer opgebouwd.
Door zijn uitbundige beeldhouwwerk wordt deze tempel beschouwd als één van de meest belangrijke van Angkor.
Er is zijn meerdere hypotheses betreffende de gezichten op de torens:
• |
Het zijn de gezichten van Boeddha (=Avalokiteshvara), wat logisch is gezien de boeddhistische bouwheer |
• |
Het zijn de gezichten van Jayavarman VII die naar elke windrichting van het land kijkt en zo zijn macht over het land etaleert |
• |
Het zijn de gezichten van Brahma, een hindoeïstische hoofdgod die wel degelijk 4 gezichten heeft. |
Hoogstwaarschijnlijk zijn bovenstaande allemaal waar en was dit gewoon een van de vele mogelijke voorbeelden van de politieke diplomatie van Jayavarman VII. De koning was dan wel boeddhistisch, hij moest oppassen met een bevolking die voor 90% hindoeïstisch was.
Er zijn 54 torens met 4 gezichten. Dit wil zeggen dat er 216 gezichten zijn. De keuze van 54 torens kan te maken hebben met:
• |
De leeftijd van Jayavarman VII op dat moment |
• |
Het aantal provincies dat het toenmalige koninkrijk had
|
• |
Als men alle getallen hun cijfers optelt komt men altijd aan 9. Het hoogste cijfer in de numerologie en een heilig cijfer in grote delen van Zuidoost-Azië
|
Net zoals Angkor Wat is ook de Bayon-tempel omgeven door bas-reliëfs. Aangezien de bevolking niet kon lezen, moest de koning op een andere wijze zijn oorlogsverhalen kunnen doorvertellen. De bas-reliëfs moeten met de wijzer mee worden gelezen. Een bas-reliëf (letterlijk: laag reliëf) heeft weinig hoogteverschil, zoals de afbeelding op een munt.

In tegenstelling tot Angkor Wat is Bayon een Boeddhistische tempel. Jayavarman VII was in tegenstelling tot zijn voorgangers en nakomelingen een boeddhistische koning.
Vandaar de dubbele stijl die te herkennen is in de Bayon-tempel. Er is hindoeïstische invloed die men kan zien in:
• |
Heuvelbouw |
• |
De gezichten van Bhrama in de torens |
• |
Zelfde raam en deurconstructies als Ankor Wat |
De boeddhistische invloed laat zich zien in:
• |
Ronde centrale toren met 8 ingangen (de 8 spaken van het boeddhistische wiel, het achtvoudige pad) |
• |
De gezichten van bodhisattva Avalokiteshvara in de torens |
• |
De sculptuur van Boeddhabeeldjes in de niches |