
De lokale bevolking op de Bamboo Train
Het vertrek van de Bamboo Train is in één van de buitenwijken van de stad. De Bamboo trein of norry is een
vierhoekig, ongeveer 3 meter lang en ongeveer 2 meter breed, met een stalen frame op wielen en bamboe latten voor een vloer. De lokale bevolking gebruiken ze voor
vervoer van zichzelf en van hun goederen naar de markt. De toeristen gebruiken ze om een stukje van het platteland te zien en voor de lol.
Het netwerk van de trein is oorspronkelijk door Franse koloniale kolonisten aangelegd, maar het wordt grotendeels niet gebruikt.
De spoorlijn loopt van Battambang naar de hoofdstad Phnom Penh. Het traject is grotendeels verwaarloosd.
De trein rijdt van een plaatsje genaamd O Dambong, bijna 4 kilometer ten zuiden van de stad op de oostelijke oever, ten zuiden van de oude Franse Brug
in Battambang naar O Sra Lav, wat ten zuidoosten van Battambang ligt.
Het Khmer woord O betekent '(water)stroom'.
De rit duurt slechts 30 minuten, maar ze zijn 30 spannende minuten.
De lokale bevolking heeft hier hun eigen spoordienst gemaakt met behulp van van bamboe
en achtergebleven restanten van de spoorlijn. De lokale bevolking noemt de voertuigen "Norry", of "lorry", maar
onder buitenlandse bezoekers staat het bekend als de" Bamboo Train".
Een klein elektrisch motortje zorgt voor de stroomvoorziening. De accommodatie van de
passagier is een bamboe vierhoek, dat rust bovenop twee wielstellen. Een uitgedroogde grasmat is er om op te zitten. Dat is de enige luxe, die men biedt.
Elke Bamboo Train bestaat uit een 3 meter lange houten frame, in de lengte bedekt met latten gemaakt van ultra-licht bamboe,
dat rust op twee aandrijfassen. De 6 PK benzinemotor is verbonden met het onderstel door een V-snaar.
(Zie foto onder)

Een Bamboo Train opbouwen
Als ze een andere trein tegemoet komen, dan zullen ze beide stoppen. De twee machinisten stoppen en gaan
gewoon één van de twee uit elkaar te halen.
Ze zullen de hele rotzooi dan naast het spoor leggen.
De trein, die op het spoor blijft zal dan de uit elkaar gehaalde trein voorbij rijden. Vervolgens weer stoppen,
en de "machinisten" zullen opnieuw samenwerken om de trein op de rails opnieuw monteren.
Het eindpunt is een klein dorp te midden van de bomen, O Sra Lav. Er is een winkel waar je hapjes en wat "Bamboo Train" souvenirs kunt kopen.
De Bamboo Trains zijn al jaren een onofficiële deel van de Cambodjaanse spoorwegnetwerk.
De officiële spoorwegen hebben de decennia van burgeroorlog overleefd, maar door sabotage van de Rode Khmer is er jaren geen onderhoud geweest.
Dat heeft zijn tol geëist. Door recente bezuinigingen op de dienstregeling van de officiële spoorwegen, vertrekt de officiële trein naar Phnom Penh slechts één keer per week.
Voor de plaatselijke bevolking rest slechts een klein alternatief: om de bamboe treinen gebruiken.
Een drie-of vier-uur prive excursie kost ongeveer 10 dollar, maar u kunt ook met de lokale bevolking meerijden; vertrektijden zijn meestal in de ochtend.
Voor mooiste landschap, moet u richting Phnom Penh reizen. Er is een optie is om bij het dorpje Chheu Tom uit te stappen en een motorfiets te huren om Chhuk Laeng Cascades (Chroek Laeng Waterval, een uur) te rijden.
Deze ligt 73km ten zuidoosten van Pursat en 41km ten zuiden van Krakor (aan de NH5 nabij Kompong Luong).

Bamboo Train met motor
Uit een reisverslag:
Het begrip trein heeft in Nederland een andere betekenis dan in Cambodja, maar de primitieve manier is ronduit charmerend te noemen. 2 Wielassen staan op een enkelvoudig spoor, met daarop een plateau van bamboestokken en een motor erin. Zodra we een andere “trein” naderen, moeten we beslissen wie van de 2 zijn trein uit elkaar haalt en aan de kant van het spoor wacht tot de ander is gepasseerd. Met 4 personen nemen we plaats op de “coupé”.
De heerlijke wind verkoelt de enorme hitte die al op deze vroege ochtend aanwezig is. Hier en daar ontbreekt een klein stukje spoor, waardoor een bilmassage bij deze treinrit is inbegrepen.
De bamboetrein stopt in een dorpje op ongeveer 30 minuten rijden van het vertrekstation.